آموزش دروس مطالعات علوم اجتماعي

آموزش دروس مطالعات علوم اجتماعي
مطالب مربوط به دروس دوره راهنمايي مانند تاريخ وجغرافيا و اجتماعي و مطالب جالب مانند ديگر همچون مقاله يا تحقيقات دانش آموزي پاور پووينت ها و عكس هاي آموزشي  
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان

 آموزش مطالعات علوم اجتماعي

 و آدرس

 fardanegar.LoxBlog.com

 لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

روشي براي كاهش اضطراب دانش آموزان هنگام پرسش شفاهي

كسب نمره بيست و رقابت بسیار فشره برای آن که گاهي منجر به بروز درگیری های ادامه دار دانش آموزان و حتی خانواده ها با هم می شود ، ضرر بیشتر ی خواهد داشت تا گرفتن نمرات دیگر . مخصوصا اینکه دانش آموز از اینکه هر روز حامل نمره 20 برای خانواده خود نباشد، احساس نا امیدی و یا بی کفایتی خواهد کرد! به جای آن پیشنهاد مي شود روش هايي را برای کاهش سطح اضطراب و فشار دانش آموزان در محیط مدرسه برگزینيم

در سالهای قبل معمولا" رسم بود که مثلا 5 یا 6 دانش آموز به پای تخته آورده می شد و به نوبت پرسش هایی از نفر اول می شد و اگر بلد نبود به نفر دوم و گاهی تا نفر ششم هم می رسید و اگر بلد نبود (حدود یک سوم از بیست را از دست می داد) ، پرسش دوم مطرح می شد و معمولا" به 3 یا 4 پرسش ختم می شد یعنی هر پرسش چیزی حدود 7 یا 5 نمره ! البته این نوع پرسش مزایا و معایبی دارد که جای طرح آن نیست و در کتب روش تدریس در مورد آن سخن گفته شده است .

رفتن پای تخته و پاسخگویی به پرسش ها از بدترین خاطرات برخي از دانش آموزان است . اینکه شاید دست و پایشان بلرزد ، با تمسخر احتمالی دیگر دانش آموزان روبرو شوند ، دستپاچه شوند ، جواب را به یکباره فراموش کنند ، زمان کمی برای فکر کردن داشته باشند ، قدرت تکلم خود را در اثر اضطراب از دست بدهند ، یا جواب را می دانسته ولی جمله بندی فی البداهه را تمرین نکرده اند ، دهان و گلویشان خشک شود ، نگاه های خشن یا سوالی معلم آنها را دستپاچه كند ، فشار معلم برای زمان کم و تمام شدن مهلت ، آنها را بیشتر مضطرب مي كند و ...

یکی از کارکردهای پرسش شفاهی ، تقویت قدرت مصاحبه دانش آموزان است ولی چون امتحانات پایان سال و یا امتحانات كنكور بدین شیوه بر گزار نمی شود ، آیا ضروری است به شدت بر اجرای هر روزه آن مصر باشیم ؟ بنابراین هر ماه يك یا دو بار با توجه به صلاحدید معلم مربوطه ، امتحان کتبی لازم است .

بنابراين پیشنهاد مي شود برای کاهش میزان اضطراب دانش آموزان اقدام ساده ای صورت گیرد :

یک یا دو صندلی روبرو یا به موازات میز معلم ، در نظر گرفته تا دانش آموز روبروی دانش آموزان بر صندلی قرار گیرد و با آرامش بیشتری به پرسش های معلم پاسخ دهد ، حالت بشاش و شاد معلم هنگام پرسش شفاهی نباید از نظر دور شود....

این کار ابتدا برای دانش آموزان قوی که تقریبا" اضطرابی در این باره ندارند و سپس برای دانش آموزان متوسط و بعد براي افراد مضطراب و کسانی که صدا و دست و پایشان می لرزد و دچار خشکی دهان شده ، انجام شود .

معلم در حین پرسش نگاه های با مهر و محبت به این دسته دانش آموز داشته ، با تكان دادن سر جملات وی را تایید کند ، با گفتن کلماتی به وی روحیه داده ، مستقیما" در چشمان محصل نگاه های یکنواخت نداشته ، به سر و وضع دانش آموز از کفش و لباس گرفته تا موی سر وی به صورت مستقیم و تکراری نگاه نکند و ... معلم نیز در توضیح کار خود برای دانش آموزان شرح دهد که دانش آموز فرض کند که انگار برای مصاحبه و قبولی در یک جلسه استخدامی آمده و روبروی وی نشسته است ...

بعد از يك ماه از اجرای این روش ، تقریبا" تمام دانش آموزان کلاس به وضعیت عادت کرده و هیچگاه نشانی از اضطراب شدید و لرزش دست و پا مشاهده نخواهد شد و رغبت بیشتری برای آمدن و نشستن روی صندلی و پاسخگویی به درس را خواهند داشت.

 


منبع:
mehrbaran49.blogfa.com

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اجتماعي
برچسب‌ها: علوم اجتماعیپرسش کلاسیجلوگیری از استرس
[ ] [ 14:36 ] [ فردانگار ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

بنده شجاعي فرد دبير رشته مطالعات علوم اجتماعي هستم.در اينجا شما مطالب جذاب درباره دروس رشته مطالعات علوم اجتماعي خواهيد يافت كه هم براي دانش آموزان و معلمان و ساير افراد علاقه مند مي تواند مفيد و آموزنده باشد.
امکانات وب
میهن بلاگ